bigapple.reismee.nl

Grand Tour

Gisteravond om 21.00 uur onder zeil, vandaar dat dit verhaal een dag later komt.

Om half tien 's morgens waren we bij Intrepid, een vliegdekschip waarvan men een museum gemaakt heeft. Water, Air and Spacemuseum heet het, alleen het Space-gedeelte is nog niet af. Veel vliegtuigen, waaronder een Concorde en daarnaast natuurlijk het schip zelf en een duikboot in de haven. Duikboot was een beetje claustrofobisch, maar ja. We zijn wel wat gewend!

Later met de watertaxi een tochtje over de Hudson gemaakt en ik was toch wel erg blij met mijn windkracht 12-bestendig jasje. Het waaide enorm op de taxi: open watervlakte en een flinke snelheid. Maar ja, ik moest en zou natuurlijk foto's maken. Een paar Italiaanse dames zaten achter ons, maar zei gingen binnen twee minuten snel naar het dichte benedendek. Statue of Liberty alleen van een afstandje gezien. De nieuwe Twintowers in aanbouw waren wel goed zichtbaar.

Daarna Bodies bezocht. Was een kleine expositie en eigenlijk hetzelfde als destijds in Brussel. Daar waren we dus in drie kwartier alweer buiten. In het hetzelfde gebouw konden we daarna door naar Dialog in the Dark, en dat was erg indrukwekkend. Je komt in een gebouw, krijgt een blindenstok en dan gaat het licht langzaam uit. Dan komt een blinde gids en hij loodst je in het volledige donker een uur lang langs allerlei dingen. Je hoort de vogels in Central Park, voelt water in de fontein en ja hoor, een fiets! You guys ride a lot of bikes in The Netherlands, don't you? Yes we do! En dan naar de supermarkt. Ik had de flowers snel gevonden, yes! tulips from Amsterdam!! En de koelkast had ik ook als eerste gevonden, op de voet gevolgd door Marielle uiteraard. Daarna de straat oversteken en zo te voelen stopte daar een Volkwagen kever vlak voor mijn neus... De subway in, bij de tweede halte eruit. Daarna aan tafel in een Amerikaanse diner en toen ging het licht weer aan. Heel bijzonder, je gaat het zien echt herwaarderen. En de gids was wel heel erg gay, maar dat hadden we ook zonder licht al gehoord...

Te voet verder naar Ground Zero, wat een heisa daar. Zesentachtig detectiepoortjes door, checkup hier en checkup daar, om naar twee gaten in de grond te kunnen kijken. Nou ja, hebben we ook weer gezien waar de torens stonden. En de nieuwe torens komen pal ernaast en worden nog groter, nog mooier, nog duurder, nog prestigieuzer en dus nog Amerikaanser en trotser.

Weer te voet verder naar het zuidelijkste puntje van Manhattan. Met honderden forensen aan boord gegaan van de Staten Island Ferry. We wilden wat dichter bij het Statue of Liberty komen en dat lukte wel. Jammer dat het al donker was, foto's zijn allemaal bewogen. Ook mooi om de skyline van Manhattan steeds verder uit beeld te zien verdwijnen en de doodvermoeide forensen op de boot te zien slapen. Ferry terug genomen, eerst boot weer af, netjes achteraan in de rij, blablabla... Amerikanen en hun regeltjes, je went er aan maar het blijft toch wel erg vermoeiend.

Naar het hotel en gaan relaxen, indrukwekkend maar ook heel vermoeiend dagje!

toos

hallo es en mar,

Veel gezien dus gister, ik geloof meteen dat dit erg vermoeiend was, goed dat jullie op tyd zijn gaan rusten.Doe vandaag maar rustig aan en geniet vanavond maar bij mama mia de musical.
Hier is alles OK verder, hebben vanmorgen tot elf uur geslapen. het is niet koud meer een beetje lenteachtig.
hondjes eten en slapen geweldig en zijn erg lief.
heel veel groetjes van ons.

wil

hallo marielle en esther net sms gehad, neem maar een lekker voetbad daar knap je van op , en doe wat dampo aan je voeten dat doet wonderen, alles oke hier slaap lekker ,och nee jullie gaan nu nog niet naar bed tijdverschil groetjes wil en een pootje van charly