bigapple.reismee.nl

President's Day

Na een onrustige nacht (Marielle heeft alle bomen in Central Park omgezaagd) op pad. Vandaag President's Day in de VS, overal hangen vlaggen. Misschien was het daarom ook wel overal zo druk? Onze voetjes hebben alweer overuren gemaakt. Overal in rijen wachten, lijkt De Efteling wel!

Eerst het Museum of Modern Art (MOMA) bezocht. Bekende schilderijen van Van Gogh, Mondriaan, Matisse, Picasso, Dali, Miro, bedenk maar wat: het hangt er allemaal. Na een paar uurtjes hadden we het wel gezien, alhoewel we misschien maar een tiende van het museum hebben bekeken. Daarna wilden we met de metro naar het Empire State Building, dat was maar drie haltes. Ruim een half uur op metro C uptown gewacht, maar tevergeefs. Toch maar een taxi genomen. Bij het Empire State moesten we weer een uitgebreide securitycheck ondergaan: jas uit, tassen door de scan etc. En daar hadden ze Marielle goed te pakken! Zij heeft een musketonhaak aan haar tasje hangen (kan een flesje drank of zo aan hangen) en dat leverde nogal wat gedoe op. Waarschijnlijk dachten ze dat zij wilde gaan klimmen of abseilen of zo. Atlhetische bouw, dan vraag je er om! En die neusspray in haar tas leek ook erg verdacht. Die Hollanders, eerst lekker snuiven en dan een wolkenkrabbertje abseilen, jaja... Uiteindelijk hebben ze ons toch doorgelaten. Eerst de skyride gedaan, een tamelijke flauwe simulator. Het moet dan lijken of je in een helikopter boven Manhattan vliegt, maar in feite is het een slaapverwekkende film. Daar betaal je normaal 45 dollar voor, maar het zat bij ons in de New York Pass. Daarna naar de 86e verdieping met de lift. Duurt ongeveer één minuut en daarna zitten je oren goed dicht. Uitzicht was mooi, maar het was wel erg hoog.

Later in de middag zijn we gaan shoppen bij Macy's, 'swerelds grootste warenhuis. Denk aan de Kaufhof in Düsseldorf, Harrod's in Londen, Lafayette in Parijs en KDW in Berlijn en dan allemaal aan elkaar geschakeld! Wat Clinique-spullen gekocht (worden hier gemaakt), twee Levi's broeken en een Levi's spijkerjasje. Here you go darling! Hier worden we door alle verkoopsters aangesproken met `darling'.

Na het shoppen wilden we nog wat gaan drinken, vooral om even te kunnen zitten en onze voeten rust te gunnen. Dat viel niet mee; overal waren alle stoelen bezet. Na drie kwartier speuren toch nog uitgeteld bij Starbucks op de bank kunnen ploffen. Pfffff.....